, 2021/11/23
A közösségi médiaóriások, a Facebook és a Twitter tűz alá kerültek az Etiópiában zajló konfliktusban betöltött szerepük miatt. A kritikusok szerint nem tesznek eleget annak érdekében, hogy megakadályozzák a gyűlöletbeszéd és az erőszakra való felbujtás terjedését a platformjaikon, de ezt a vállalatok visszautasították.
Megnéztünk néhány példát és azt, hogy mit tesznek ellenük. Mennyire befolyásos a közösségi média Etiópiában?
Etiópia lakosságának mindössze 10%-a használja a Facebookot a vállalat szerint. Az országban viszonylag alacsony az internet elterjedtsége, és egyes területeken hiányzik a szélessávú infrastruktúra. A közösségi médiát azonban a külföldön élő etiópiaiak széles körben használják, és Abiy Ahmed miniszterelnök Facebook-bejegyzései rendszeresen több tízezer lájkot és több ezer megosztást kapnak.
Az etióp kormány - és azok, akik ellene vannak - szorosan követik, hogy mi jelenik meg a közösségi médiában. A Facebookot például - amelynek anyavállalata ma már a Meta nevet viseli - nyilvánosan bírálta a kormány, mert eltávolította Abiy úr egyik bejegyzését, amelyben arra buzdította a polgárokat, hogy "temessék el" a dél felé előrenyomuló tigriai lázadókat.
"Az olyan szervezetek, mint a Facebook, amelyet az erőszak terjesztésére használtak, megmutatták valódi arcukat azzal, hogy törölték miniszterelnökünk üzenetét" - áll a kormány közleményében. A Meta szóvivője a BBC-nek nyilatkozott: "A Metánál eltávolítjuk a közösségi normáinkat sértő tartalmakat magánszemélyektől vagy szervezetektől, függetlenül attól, hogy kikről van szó".
Mennyi a gyűlöletbeszéd?
Az Amnesty International jogvédő szervezet szerint a jelenlegi konfliktusban jelentősen megnőtt a közösségi médiában megjelent, egyértelműen erőszakra buzdító és etnikai gyalázkodásokat használó bejegyzések száma, megjegyezve, hogy ezek közül sok "ellenőrzés nélkül maradt". A múlt hónapban a Facebook informátora, Frances Haugen azt mondta a közösségi médiaóriás elkötelezettségen alapuló rangsorolásáról: "Az olyan helyeken, mint Etiópia, ez szó szerint szítja az etnikai erőszakot". Az erőszakra való felbujtásra más platformokon, például a Twitteren is van példa.
"Engem az frusztrál, hogy nem tesznek lépéseket a legegyértelműbb példákra" - mondja Timnit Gebru, az etiópiai közösségi médiát figyelemmel kísérő adattudós.
Ő is azok közé tartozott, akik nemrég kampányoltak egy olyan poszt eltávolításáért, amely arra szólította fel az embereket, hogy szabaduljanak meg a kormány elleni "árulóktól", ami szerintük "népirtásra való felbujtás" volt.
A Facebook kezdetben azt mondta, hogy a poszt nem sérti a szabályzatát, de később eltávolította. "Még azután is, hogy végül leveszik a konkrét posztokat... nem tesznek lépéseket a fiókok ellen" - mondja Gebru asszony. A magát Network Against Hate-speech (Hálózat a gyűlöletbeszéd ellen) nevű csoport saját Facebook-oldalt hozott létre az elfogadhatatlan tartalmak megjelölésére, és arra kéri az olvasókat, hogy jelentsék a további példákat, amelyeket online találnak.
A BBC olyan bejegyzéseket is talált, amelyek már hetek óta a Facebookon voltak, és csak akkor törölték őket jogsértés miatt, amikor kiemeltük őket. A vállalat azonban azt is elmondta, hogy az általunk megjelölt posztok egy része nem sértette a szabályzatát, ezért nem is távolították el őket. Screengrab a Twitter-bejegyzésről, amelyben egy Tigraja-párti fiók felfüggesztése miatt panaszkodtak.
A kormánypárti és kormányellenes felhasználók a Facebook és a Twitter beépített jelentési eszközeit is felhasználták arra, hogy megpróbálják leállítani ellenfeleiket.
Ez olyan vádakhoz vezetett, hogy a közösségi médiaplatformok nem bánnak tisztességesen sem az egyik, sem a másik oldallal.
Mit mondanak a közösségi médiavállalatok?
A Twitter azt mondja, hogy figyelemmel kíséri az etiópiai helyzetet, és elkötelezett amellett, hogy "megvédje a Twitteren folyó beszélgetések biztonságát". A hónap elején a vállalat ideiglenesen letiltotta az Etiópiára vonatkozó Trends szolgáltatást, amely az adott időpontban legnépszerűbb témákat hivatott megmutatni. "Reméljük, hogy ez az intézkedés csökkenti az erőszakra uszító vagy kárt okozó összehangolás kockázatát" - áll a közleményben.
Néhány kormánypárti fiók azonban arra panaszkodott, hogy ez éppen akkor történt, amikor egy kormánypárti hashtag szerepelt a top trendek között. A Facebook azt állítja, hogy több mint két éve fektetett be biztonsági és védelmi intézkedésekbe Etiópiában, és kapacitást épített ki az amhara, oromo, szomáli és tigrinya nyelven közzétett gyűlöletkeltő és uszító tartalmak felderítésére.
"Van egy külön erre a célra létrehozott csapatunk, amely anyanyelvi beszélőket is magában foglal, akik szorosan figyelemmel kísérik a helyzetet a helyszínen, és arra összpontosítanak, hogy biztosítsák, hogy eltávolítjuk a káros tartalmakat" - mondta a Meta szóvivője. A Facebook azonban nem tette világossá, hogy hány embert foglalkoztat az egyes nyelveken a tartalmak felülvizsgálatára.
A tartalmak nagy része ellenőrzés nélkül marad, állítja Mulatu Alemayehu az Addisz-Abeba Egyetemről, aki követi a közösségi médiában zajló beszélgetéseket. Azt is mondja, hogy "tudatosan vagy tudatlanul, de az amháritól [a legelterjedtebb nyelv] eltérő nyelveken írt bejegyzések kevésbé vannak kitéve a jelentés és a blokkolás veszélyének".
Szerinte ez azt a benyomást keltette, hogy az amhara nyelven posztoló fiókokat aránytalanul nagy mértékben veszik célba, míg a más nyelvű tartalmak a radar alatt maradnak. A Facebook azt állítja, hogy az emberi jogi szervezetek és civil társadalmi csoportok számára is megkönnyítette a potenciálisan káros tartalmakra való figyelmeztetést, és hogy technológiát alkalmaz az amhara és oromo nyelven közzétett gyűlöletkeltő tartalmak automatikus felismerésére.
A vállalat szerint 2021 májusa és októbere között több mint 92 000 Etiópiában a Facebookon és az Instagramon megjelenő tartalom miatt lépett fel. "Ennek mintegy 98%-át még azelőtt észleltük, mielőtt az emberek jelentették volna nekünk" - áll a közleményben.