, 2021/11/26
Ha minden a tervek szerint alakult, és a hálaadásnapi lakoma nem álmosította el őket túlságosan, AJ és felesége, Samantha éjfélkor indultak volna el manhattani otthonukból, hogy a közeli New Jerseyben komoly Black Friday-vásárlásra induljanak.
"Izgatott vagyok" - mondja AJ, aki egy iskolában dolgozik. "Valószínűleg olyan tömeg lesz, amilyet még sosem láttam." Nincs szükségük új televízióra, de AJ szívesen venne egy új 70 hüvelykes képernyőt, ha akciósan lehet kapni. "Minden évben, akár szükség van rá, akár nem, keresünk egy tévét" - mondja. Emellett videojátékokat, egyéb elektronikai cikkeket, ruhákat, pulóvereket, kardigánokat, kabátokat, ruhákat keresnek a gyerekeknek. "Bármi, amiből a legnagyobb százalékos kedvezményt kapják" - mondja.
Samantha, a biztonsági őr, már böngészi a boltokat valami új ruhadarab után, miután másfél éve otthon van egy tréningruhában, valami rugalmasat, mondja, hogy megbirkózzon azzal a hálaadásnapi vacsorával. A karácsonyi fények és a flitteres partiruhák csillogása mellett az amerikai üzletek ismét sorban állították az akciókat a fekete pénteki hétvége előtt, amely hagyományosan az ünnepi vásárlási szezont indítja el.
Az idei év a meredeken emelkedő árak, a személyzeti és ellátási lánc problémái, valamint a szintén emelkedő Covid-arányok ellenére is bővelkedik a bőségben. Sok amerikai megtakarított pénzt a világjárvány idején, amit a kormányzati támogatásokkal egészítettek ki, ösztönző csekkek és gyermekadó-jóváírások formájában. Ez máris utat talált a pénztárakba. Idén eddig a kiskereskedők már 15%-kal többet adtak el, mint tavaly ilyenkor, és 21%-kal többet, mint 2019-ben.
"Ez olyan, mintha 50 millió amerikait adnánk hozzá a gazdasághoz a keresletet tekintve" - mondja Mark Mathews, a National Retail Federation alelnöke. Ő és sokan mások is azt jósolják, hogy a vásárlási hullám folytatódni fog. A brit fekete pénteki költekezés a kevesebb ajánlat ellenére is emelkedni fog
Miért ragadhat a karácsony egy hajózási konténerben?
"A fogyasztók lázban égnek" - mondja Neil Saunders, a GlobalData Retail ügyvezető igazgatója. "Soha nem láttunk még ilyen magas költekezést." Szerinte az emberek elkezdtek egy kicsit többet szocializálódni, ezért vásárolnak partiruhákat. Néhányan lefogytak, mások a járvány alatt híztak, és új ruhákra van szükségük. És a pénzt, amelyet nem nyaralásra és ingázásra költenek, otthoni dolgokra költik. Mindez "elképesztő" kiadásokat eredményez, mondja.
A nagy márkák és láncok számára ez egy áldás. A Target, a Walmart, a Home Depot, az Abercrombie & Fitch, a Dick's Sporting Goods, a Bath and Body Works, a Tapestry nevű kiegészítő cég mindannyiuknak sikerült bevonniuk a pénzt, és máris erős eredményeket értek el. Neil Saunders ezt részben legalábbis az amerikai pszichének tulajdonítja, amely szerinte "rendkívül erős". Szerinte az optimizmus és a hazaszeretet tartja az embereket a költekezésben. Paris Ratcliff és nagynénje, Phyllis a boldogságra vezetik vissza - és a puszta megkönnyebbülésre, hogy a dolgok jobbak, mint tavaly.
"Biztosan tudom, hogy idén több pénzt fogok költeni" - mondja Paris, egy chicagói oktatási ügyintéző. "Az örömtől többet költesz" - ért egyet nagynénje, Phyllis, egy gyógypedagógus. A világjárvány által kiváltott bajtársiasság és együttérzés idén felpörgeti az ajándékvásárlást, gondolják. De addig is, Paris vett magának egy pár Kate Spade cipőt, Phyllis pedig egy Ralph Lauren kabátot, amely 60%-os leértékelésben volt a Macy's-ben.
Az Amazon dolgozói fekete pénteki sztrájkokat terveznek
New Yorkban tányérokért, személyzetért és vécépapírért szorítanak
Nem mindenhol van azonban olyan nyüzsgés, mint amilyen lehetne.
Az Ötödik sugárút mentén és a Soho környékén, mindkettő divatos bevásárló negyedben feltűnően sok az üres kirakat, amelyek új bérlőket hirdetnek. Mivel a városközpontok még mindig részben kiürültek az otthonról dolgozó emberek miatt, és a turizmus csak most indult újra, a költekezés csak helyenként élénkült.
"Vannak a lakóövezetek, amelyek számomra egy kicsit forgalmasabbnak tűnnek, mint a belvárosi üzleti negyedek" - mondja Dana Telsey kiskereskedelmi szakértő, a Telsey Advisory Group vezérigazgatója. Az ellátási lánc problémái, amelyek miatt a karácsonyi árukészlet egy része elakadt a szállításban, szintén egyenlőtlenül érintik a cégeket.
Telsey szerint ezek a problémák "mindenre kihatnak".
"Összességében a nagy szereplőknél van a legtöbb, amire szükség van" - mondja. Bár a kisebb készletek valószínűleg azt jelentik majd, hogy a vásárlók kevesebbet találnak az igazán nagy akciókból - teszi hozzá. A nagy kiskereskedők, mint például a Walmart, ki tudták használni befolyásukat a beszállítóknál, és fizetni tudtak a légi szállításért, a kisebb kiskereskedők esetében ez nem így van - mondja Mark Mathew a National Retail Federationtől.
"Nekik nem feltétlenül van akkora vásárlóerejük" - mondja. "Ha egy szállítmányozó céggel üzletelsz, és egy több milliárd dolláros vállalat vagy, akkor jobb a kapcsolatod, mélyebb a zsebed, és nagyobb eséllyel segítenek neked ezekben az időkben". Minden bizonnyal ez a tapasztalata Karen Barwicknak, aki 19 évvel ezelőtt alapította meg a Boomerang Toys céget New York belvárosának Tribeca negyedében.
A belvárosi dolgozók hiánya miatt boltja, amely a nagy márkáktól kezdve a kézzel készített európai fából készült játékokig mindent kínál, még mindig sokkal csendesebb a szokásosnál. És ő maga is nehezen tudja beszerezni a Lego, a Jellycats és más karácsonyi kellékek teljes választékát. A Hotwheels miniatűr versenyautókból, a megbízható nagy eladókból is korlátozott a kínálat. "30 különböző modell van visszarendelésben, de kettő van a polcokon" - mondja.
Nem tudta újra megrendelni a Ravensburger rejtvényeket. Azt mondja, szeptemberben leállították az új megrendelések fogadását, feltehetően azért, mert tudták, hogy nem tudják teljesíteni azokat. A készlet, amit most kap, sokkal többe kerül. "Igyekszünk ezt nem áthárítani a fogyasztókra, de vannak esetek, amikor muszáj" - mondja.
A Boomerang még mindig csak körülbelül 60%-át bonyolítja annak az üzletnek, amit 2019-ben csináltak.
Az üzlet pénteken is nyitva lesz, de nem számítanak különösebben forgalmas napra. "Nem lesz ez egy kirobbanó év számunkra, de amíg átvészeljük, stabil, egyenletes mennyiségű forgalmat bonyolítunk le, addig elégedettek leszünk" - mondja.