, 2021/11/24
A Paytm kezd helyreállni a múlt heti katasztrofális tőzsdei debütálás után, de a digitális fizetési cégnek nehéz harcot kell vívnia a befektetők megnyeréséért, akik aggódnak, hogy a növekvő versenyben képes-e nyereséget termelni.
Az indiai vállalat részvényei - amelyekkel anyavállalata, a One97 Communications neve alatt kereskednek - az ország legnagyobb, helyi valutában mért tőzsdei bevezetése óta eltelt napokban zuhantak Mumbaiban. A részvények kedden emelkedtek, de még mindig több mint 30%-kal maradtak el a kibocsátási árfolyamuktól, ami 5,7 milliárd dolláros veszteséget jelent piaci értékben.
Az elemzők számos aggályukat fejezték ki a Paytm-mal kapcsolatban a felajánlást megelőzően. A vállalat tavaly több százmillió dolláros veszteséget szenvedett el, és úgy tűnik, messze van attól, hogy nyereségessé váljon. Emellett a világ legnagyobb technológiai cégeinek növekvő konkurenciájával is szembe kell néznie. Az olyan cégek, mint a Facebook (FB) és a Google (GOOGL) egy indiai kormány által támogatott technológiát használnak, amelyet Unified Payments Interface-nek neveznek.
"A több üzletágban való dorbézolás meggátolja a Paytm-et abban, hogy bármelyik üzletágban kategóriavezető legyen, kivéve a pénztárcákat, amelyek az UPI fizetések meteorikus emelkedésével egyre kevésbé számítanak" - írták a Macquarie elemzői egy múlt heti kutatási jegyzetben. "A legtöbb dolgot, amit a Paytm csinál, minden más nagy ökoszisztéma szereplő, mint az Amazon, a Flipkart, a Google stb. is csinálja" - tették hozzá az elemzők.
Prashant Gokhale, az Aletheia Capital operatív igazgatója szerint továbbra is nagy kérdés, hogy a Paytm hogyan tud hatékonyan profitálni hatalmas ügyfélbázisából.
A Paytm a tőzsdei kibocsátási bejelentésében azt mondta, hogy 337 millió regisztrált fogyasztó és 22 millió kereskedő van. Gokhale azonban a CNN Businessnek elmondta, a probléma az, hogy a vállalat hogyan tudja ezeket a fogyasztókat bevétellé alakítani.
"Rengeteg leányvállalatuk van. Van biztosításuk, van tőzsdeügynökségük, vannak pénzügyi szolgáltatásaik" - mondta Gokhale, hozzátéve, hogy a vállalat úgy akar pénzt keresni, hogy ezeket a további szolgáltatásokat a fizetési alkalmazás meglévő felhasználóinak értékesíti. De azt mondta, hogy ezek az üzleti tevékenységek mind tele vannak versennyel, így nehéz meglátni, hogy van-e út a Paytm számára a nyereségességhez.
Az ilyen típusú IPO-k "emlékeztetik a befektetők új generációját, hogy vannak kockázatok" - tette hozzá Gokhale. A múlt héten a CNN-nek nyilatkozva a Paytm vezérigazgatója, Vijay Shekhar Sharma elismerte cége gyenge IPO-teljesítményét, és azt mondta, hogy ha várt volna még néhány negyedéves eredmény bejelentésével, "a végrehajtási tervünk sokkal több ember számára jelentene megnyugvást".
A Paytm "sok nyilvános piaci befektető számára új üzleti modell" - mondta a CNN Julia Chatterley-nek, hozzátéve, hogy a következő negyedévek számai "sokkal jobban megmagyarázzák majd ezt". "Azt mondanám, hogy még nagyon korai lenne azt mondani, hogy nem leszünk nyereségesek" - tette hozzá Sharma. "A számaink és a bevételeink megteszik majd a beszéd dolgát".- Diksha Madhok hozzájárult a jelentéshez.