, 2021/11/22

Kunsthaus Zürich: A svájci múzeum számára kérdéseket vet fel a kifosztott műkincsek iránti igény.

a kifosztott műkincsek

Amikor Svájc legnagyobb művészeti múzeuma, a zürichi Kunsthaus a múlt hónapban megnyitotta a David Chipperfield sztárépítész által tervezett hatalmas új bővítmény aranyozott kapuit, kijelentette, hogy a francia és impresszionista festmények legfontosabb otthona Párizson kívül. A művészeti múzeumok élvonalába való beugrás központi eleme azonban egy hírhedt magángyűjtemény, amely rabolt műkincsekhez kapcsolódik.

A 220 millió dollár (160 millió font) értékű, kocka alakú bővítmény majdnem egy emeletét a Bührle Alapítvány lenyűgöző festményeinek és szobrainak szentelték, amelyek olyan művészektől származnak, mint Monet, Van Gogh és Picasso. A gyűjteményt Emil Bührle, a maga nemében ellentmondásos személyiség állította össze, aki az 1940-es években a náciknak fegyvereket gyártva és eladva Svájc leggazdagabb emberévé vált.

Bührle 1956-ban bekövetkezett haláláig mintegy 600 műalkotásból álló gyűjteményt gyűjtött össze. Ezeknek a műveknek körülbelül egyharmadát a Bührle Alapítvány kezeli, és jelenleg a Kunsthausban látható egy 20 évre szóló kölcsönzés keretében. A többi állítólag a még élő rokonai otthonában függ. Törvényesen megvásárolt vagy kényszerértékesítés?

A Kunsthaus döntése a 170 darabos gyűjtemény integrálásáról nem csak Bührle fegyverüzletei és a közelmúltban napvilágot látott, a gyáraiban kényszermunkát és gyermekmunkát alkalmazó Bührle-ügyletek miatt váltott ki ellenérzéseket. Mivel Bührle művészeti költekezésének jelentős időszaka egybeesett a második világháborúval, az a kérdés is felmerült, hogy a műtárgyak jogszerűen kerültek-e az ő birtokába, illetve jogszerűen adták-e el őket.

Röviddel a háború után a svájci legfelsőbb bíróság kötelezte Bührle-t 13 műtárgy visszaszolgáltatására, amelyeket kifosztottnak ítélt. Kilencet közülük visszavásárolt.

Erich Keller történész azonban, aki a zürichi kormány megbízásából a fegyvergyár múltját vizsgáló történelmi tanulmányon dolgozott, azt mondta, hogy a gyűjteményben még mindig több olyan mű található, amelynek származása problematikus.

Ezek között voltak olyan festmények, amelyek átadására zsidó gyűjtőket zsaroltak meg, vagy kényszerítettek eladásra, hogy megengedhessék maguknak a nácik elől való menekülést és az új élet felépítését - magyarázta. "Ezek olyan esetek, amikor a műtárgyakat nem adták volna el, ha a zsidókat nem üldözték volna" - mondta.

Becslése szerint a Kunsthausban kiállított 170 műből tucatnyi tartozik ebbe a kategóriába, és a számuk elérheti a 90-et is.

"Független kutatásra van szükség a műtárgyak provenienciájára vonatkozóan, és aztán mérlegelni kell, hogy ezek közül a festmények közül melyek tartoznak valóban a Kunsthausba, és melyeket kell visszaadni" - mondta.

'Menekülő áruk'

Lukas Gloor, a Bührle Alapítvány igazgatója úgy érzi, hogy az ügyet kiragadták a kontextusból. "A mintegy 90 mű olyan alkotás, amelyeknek nem ismert a teljes provenienciája, de amelyek esetében szintén nincs okunk problémás provenienciát feltételezni" - mondta. Gloor úr szerint, ha a gyűjtemény valamelyik művéről bebizonyosodik, hogy azt elrabolták, akkor azt visszaszolgáltatják.

Elmondása szerint azonban a "menekülő áruk" kategóriájába tartozó műalkotások esetében ez nem ilyen egyértelmű, mivel azokat a náci Németországból menekülő emberek kétségbeesésükben vagy szükségükben adták el. Ilyenkor azt mondja: "Az Emil Bührle Gyűjtemény alapos tisztázást kér, és azt maga végzi el". Az, hogy az alapítvány vonakodik megnyitni a gyűjtemény archívumát a független kutatók előtt, nem segítette a kritikák elfojtását.

"Szükséges vita

A hónap elején a zürichi kormány bejelentette, hogy független szakértőkkel szeretné ellenőrizni az alapítvány kutatásait a művek származásáról. Erre válaszul Gloor úr azzal fenyegetőzött, hogy az NZZ svájci lap szerint a gyűjteményt teljesen kivonja a Kunsthausból. A Kunsthaus vezetője, Christoph Becker elmondta, hogy nem lepődött meg azon, hogy a gyűjtemény felvételéről szóló döntés heves vitát váltott ki, és elismerte, hogy "a vita szükséges és ésszerű".

A műtárgyak provenienciájának kérdése a múzeumot is foglalkoztatta, hangsúlyozta: "A Kunsthaus ezért átfogó dokumentációt készített, amelyet egy külön teremben mutatnak be". A kritikusok szerint a Bührle életét és gyűjteményének történetét magyarázó szöveges táblákkal bélelt dokumentációs szoba lekicsinyli történetének vitatott aspektusait, és fontos részleteket hagy ki.

"Az én feladatom az volt, hogy kontextusba helyezzem a gyűjteményt" - mondta Becker úr a BBC-nek - "nem pedig az, hogy Bührle-t mint fegyvergyártót teljes egészében bemutassam". A közvetlenül Bührle gyűjteménye alatti emeleten egy másik, kisebb méretű magángyűjtemény található, amelyet szintén a Kunsthaus kölcsönzött.

A feltűnően színes alkotások a 93 éves holokauszttúlélő Werner Merzbacheré, aki maga is gyermekként menekülhetett Németországból Svájcba. Szüleit egy náci koncentrációs táborban gyilkolták meg.

Merzbacher úr úgy véli, hogy a múzeumnak "tovább kellene vizsgálódnia a Bührle-gyűjteményben, hogy a bemutatott festmények jogszerűen az ő tulajdonában vannak-e".

Tudta, hogy a vitatott gyűjtemény egy fedél alatt lesz a sajátjával, de mégis kölcsön akarta adni a művészetét a Kunsthausnak, és "köszönetképpen" Svájcnak nyilvánosan hozzáférhetővé tenni. "Nehéz ifjúságom volt, és a jó svájci emberek nélkül nem élnék" - mondta. "Ez beárnyékolja a Bührle-gyűjteményben lévő minden jót és rosszat".